21 juni 2018

Hoe combineer je lekker en gezond?

Deel Erna’s blog

Nu het officieel zomer is, merken we dat er bij verrassend veel mensen wat extra zorgen ontstaan. Niet om het mooie weer, maar om de gedachte aan het dragen van zomerkleding. En weet je, dat vind ik hartstikke zonde. Daarom gaat deze blog ook niet over strenge diëten, in plaats daarvan geef ik je simpele tips voor een leefstijl die lekker én gezond is!

Groenten bereiden

1. De juiste ingrediënten 
Het begint natuurlijk allemaal bij de basis: je ingrediënten. Groenten verliezen bijvoorbeeld vitamine C bij het schillen en snijden, waardoor het beter is om dit zo kort mogelijk van tevoren te doen. Kies daarom liever voor ongesneden groenten dan voor een zakje (lekker praktische) voorgesneden groenten.

2. Groenten stomen
Je kunt er in plaats van koken ook voor kiezen om je groenten te stomen. Tijdens het koken verlies je namelijk veel vitamines en mineralen als je het kookvocht afgiet. Stomen geeft je daarentegen de optimale smaak en voedingswaarde, zodat het niet alleen lekkerder smaakt maar ook nog eens extra gezond is. 

Als je een Sysas kookpan hebt, kun je de Sysas stoomschaal gebruiken voor je groenten. Het mooiste is dat de stoomschalen stapelbaar zijn en dat je dus meerdere soorten groente tegelijk kunt bereiden. Lekker voor de afwisseling!

3. Eindeloze combinaties in de wok
Een alternatief voor het koken en stomen van groenten, is natuurlijk wokken. Zorg dat je wokpan lekker heet is voordat je de ingrediënten toevoegt. Zo hebben je vis, vlees en groenten maar heel kort nodig om gaar te worden en verlies je zo min mogelijk vitamines en smaakstoffen. Het fijne aan wokken is bovendien dat je eindeloos kunt combineren en daarom ben ik wel benieuwd: Wat is jouw wok specialiteit?

4. Lekker extraatje; de salade
In de zomer is het extra lekker om je avondeten aan te vullen met een lekkere, frisse salade. Een van mijn zomerse favorieten is de ijsbergsla met gerookte kip, ananas, augurk, een gekookt eitje en een beetje slafris. Voor de extra bite kun je een spelt boterham roosteren en deze in kleine stukjes snijden, zodat je ze als croutons door je salade kunt doen. Hartstikke simpel, maar heel erg lekker!

Fruit; lekker en gezond!

5. Zomers water
Als het warm is buiten, is het goed om water met iets extra’s te drinken. Je lijf heeft in de zomer wat meer moeite om ‘gewoon’ water op te nemen, waardoor je afvalstoffen minder goed afgevoerd worden. Om je lichaam hiermee te helpen en tegelijkertijd je vochtbalans weer op peil te brengen, kun je verschillende ingrediënten toevoegen aan je water. Denk bijvoorbeeld aan de combinaties citroen en gember, framboos en limoen, of komkommer en watermeloen. Stuk voor stuk lekker verfrissend en heel snel te bereiden.


’Heb je zelf een favoriete combinatie?

Laat het me vooral weten!’

6. Fruit als tussendoortje
De zomer is bij uitstek hét seizoen om vers fruit te eten. Als je lekkere trek krijgt, kun je dus ook kiezen voor een lekkere bak met bijvoorbeeld wat aardbeien, druiven, watermeloen en mango. Combineer het eventueel met wat yoghurt en je hebt een heerlijke, zomerse lunch.

Bakken en braden

7. Zonder boter of olie
Wist je dat je in onze pannen kunt bakken en braden zonder olie of boter? Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een koekenpan of braadpan met de Sysas glasdeksel – en natuurlijk een mooi stukje vlees. Bij ons thuis zijn de kippenpoten (met vel) favoriet, die krijg je heerlijk bruin en krokant in de Sysas pan!

8. Minder vet gehakt
Als je gehakt bereidt, kun je simpelweg een theelepeltje water toevoegen om ervoor te zorgen dat het vet dat vrijkomt tijdens het bakken wat beter afgevoerd kan worden. Ook gehakt kun je bereiden zonder boter of olie als je het glasdeksel gebruikt, maar het is wel goed om te weten dat het hierdoor wat lichter van kleur blijft.

Minder suiker

9. Suikervervanging
Wil je wat minderen met het gebruik van suiker? Je kunt er ook voor kiezen om de suiker te vervangen door ambachtelijke honing. Het liefst rechtstreeks van de imker, zodat je échte, onbewerkte honing hebt – veel rijker aan smaak dan de honing uit de supermarkt.

10. Zelfgemaakt ijs
Als je aan de zomer denkt, denk je aan ijs. Of tenminste, ik wel. Je kunt ook heel makkelijk zelf ijslollies maken, door fruitsmoothies te maken en deze zelf in te vriezen. Als je via Google zoekt naar ijsvormpjes, vind je hele handige vormpjes die je hiervoor kunt gebruiken. Zo heb je een superlekker én gezond ijsje; vol smaak en zonder toegevoegde suikers.

Wat zijn jouw favoriete tips?

Heb je zelf nog lekkere tips voor een gezondere leefstijl? Voel je vrij om ze te delen via een berichtje op Facebook of een mailtje naar info@sysas.nl. Ik hoor graag van je!

Geniet van het mooie weer!

Zonnige groet,
Erna

Erna

Wil jij het direct weten als ik weer een nieuwe blog heb geschreven? Abonneer je op de leuke en inspirerende Sysas nieuwsbrief, dan geven wij een seintje. Leuk, tot snel!

Deel Erna’s blog
Terug naar blog overzicht
Sysas Pannen © 2020 Webdesign & hosting: We Brand Creative

Onze website gebruikt cookies: smullen!Zodat wij jou de optimale winkelervaring kunnen bieden door voorkeuren, ons aanbod en advertenties op jou af te stemmen. Meer informatie? Lees onze cookie policy.